Cuyabeno, Ekvatorun Amazonu

Ekvatorun kuzeyinde, Kolombiya ile sınır Sucumbíos Eyaletindeki Cuyabeno Doğal Parkında amazon keşif gezisine katıldım. Kolombiya Vaupes keşif gezisinden çok farklı bir gezi oldu. Ön önemli farklardan biri buraya, Cuyabeno nehrinin kıyısına araçla ulaşım var. Asfalt yoldan erişilebilen tek büyük Amazon parkıymış burası.

Yolculuğun ilk adımı Quito’dan Lago Agrio’ya, 300 km. Lago Agrio’ya varmak yaklaşık 6 saat sürdü, virajlı dağ yollarını tırmandık,  2.850 metreden 4.000 metreye çıkmamız gerekti. Lago Agrio’ya vardığımızda sabah saat 6 civarıydı, otobüs bizi buluşma noktası olan Hotel D’Mario’ya bıraktı. Buluşma saati 9.30 du ve bu sürede kahvaltı yaptık ve çok sohbet ettik.

Cuyabeno Köprüsü – Bu bölgenin yerli halkları resmedilmiş.

Yolun ikinci kısım, Lago Agrio’dan Cuyabeno köprüsüne kadar, yaklaşık 100 km’lik bir yol. Lago Agrio’dan yola çıkış saatinde, turunu tamamlamış dönecek olan önceki gruplar da kanolarla lodgelardan yola çıkıyorlar. Eski gruplar otobüse, yeni gruplar kanolara…

Anhinga – tüm vücuduyla su altına dalarak balıkları yakaladığı için, av sonrası kanatlarını kuruması için açıyormuş… Gördüğüm en muhteşem kuş.

Nehir boyunca, farklı mesafelerde yaklaşık 15 lodge var ve her birinin tur planı aşağı yukarı aynı. Fark yaratan şey lodge. Turu Quito’da kaldığım Hostal El Patio dan satın aldığım için, otomatik olarak Dolphin Lodge’u seçmiş oldum, onların anlaşmaları nedeniyle. Başka bir hostaldan veya tur acentasından da alabilirdim. Galapagos gezimi aldığım acenta da Dolphin Lodge ile anlaşmalıydı. Ben de oranı  doğru bir yer olduğunu düşündüm.

Buradaki nehir oldukça dar, Vaupés nehrinden çok farklı, ama bitki örtüsü çok benzer. Nehrin dar oluşu sayesinde her iki tarafına çok yakındık ve kuşları, maymunları ve yılanları görmek ve daha yakından bakmak ve fotoğraf çekmek için durmak çok kolaydı. Nehir boyunca defalarca geçtik, her seferinde başka bir heyecan aldı beni. Neler görmedim ki… bir anakonda ve bir boa yılanını ağaçlarda dinlenirken gördüm. Ağaçtan ağaca atlayan bir çok maymun gördüm. Tam da güneşlendiği anda Anhinga Kuşları gördüm, blue heron ve beyaz boğazlı tukan kuşlarını gördüm.

Beyaz boyunlu tukan

Bu güzel kelebek lodge ziyaretinde

2. günümüzde Tarapuy nehrinde yerli bir köy olan Taraupa’yı ziyaret ettik. Diana bize yuka sebzesinden geleneksel bir yiyecek yaptı. Vaupés seyahatimde, yuka Pucaron’da bir akşam yemeğinde servis edildi, ama üzerinde karıncalar vardı.

Yuka ağacının kökünde büyüyor. Bu yuka cinsi bir yılda olgunlaşıyormuş. Yukaları almak için bu küçük ağacın kesilmesi gerekiyor. Kabuğu kolayca soyuluyor. Rendeleniyor, suyu ağaç gövdesinden yapılmış ve örülmüş olan bu araçla sıkılarak ayrıştırılıyor. Yine ağaçtan yapılmış elekten geçiriliyor…

Pişmeye hazır

Köyün kuzenleri

Ve sonra köyün şamanı ile tanıştık, iyileşmek için bazı bitkileri nasıl kullandıklarını anlattı. Bunun çok ilginç olmasını bekliyordum ama değildi. Topladığı bitkilerden bahsetti, hazırlamış olduğu iyileştirici içeceği gösterdi. Ancak bunların çoğunlukla yerli halka iyi geliyormuş, bize faydalı olamayabileceğini söyledi. Denememizi teklif etti, biz de denedik.  Sert bir içecek. Ayrıca enerjimizi kontrol etti. Hepimizin iyi enerjileri varmış.

Runner yılan ve minnacık kurbağa… Köye giderken gördük.

3’üncü günümüzün planı 9.15’te ormanda yürüyüş ve 13: 00’de Laguna Grande’de yüzmek idi. Ormanda yürüyüş güzeldi ve maymunlar, kurbağalar, kuşlar, örümcekler görmememize rağmen güzel ağaçlar gördük.

Ve göle dönerken yağmur yağmaya başladı, ama su yeterince ılık olduğundan, çantalarımızı yağmur montlarına sardık ve göle atladık. Çok eğlenceliydi.

Laguna Grande, her gün ziyaret ettiğimiz bir yer oldu. Gün batımı, gün doğumu, yüzme, bölge timsahı ziyareti, gece yürüyüşü. Aslında bölgede 14 tane göl varmış, diğerleri uzaktı belki de bilemiyorum hep buraya geldik.

Gölün gün batımında pek çok ziyaretçisi var. Her gece 5-10 kano vardı, fakat saat 5.30 civarında yüzmek için hava soğuk olduğundan ancak bir iki kişi yüzmeye cesaret ediyordu.

Tüm kanoların motorları kapattıktan sonra göldeki sessizlik inanılmaz. Ve Amazon’un ortasında gün batıyor.

Gün batımından sonra geçen gece ormanda bir gece yürüdük, kurbağaları, yılanları, örümcekleri görmek için sadece birkaç örümcek gördük.

3. gün batımından sonra caymenleri görmek üzere gölün kenarlarında tur attık, sadece ağaçta minik bir boa yılanı gördük.

Her gece gölden Lodge dönüşte hava ciddi kararmış oluyordu. Kano sürücüleri yolu gözleri kapalı biliyorlar zaten 🛶

Zaman çok hızlı geçti … Son sabahımız 5.45’te Laguna Grande’de güneşin doğuşunu görmek ve mümkünse cayman görmek için başladı, ama görmedik. Lodge’a döndük, kahvaltı sonrası yaklaşık 9 gibi yola çıktık. Nehir boyu yine kuşlar ve sırtında yavrusu bir anne maymun gördük.

Müthiş aydınlık ve net bir hava, hafif rüzgar, ısıtan güneş eşliğinde köprüye ulaştık.

31 Mayıs 2019 ✌️😎

Yorum / Comment / Comentario

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.